FIE
Metoda FIE
Škola poskytuje žákům 1. až 7. ročníku hodiny metody Feuersteinova instrumentálního obohacování, které jim umožňují rozvíjet jejich lidský a studijní potenciál.
Zkratka FIE je vzata z anglického názvu Feuerstein Instrumental Enrichment.
Autorem této mezinárodně rozšířené metody, instrumentů a dynamického testování LPAD je proslulý psycholog a didaktik, profesor Reuven Feuerstein (1921-2014).
Zavedení metody je reakcí na měnící se potřeby společnosti, vývoj techniky a informačních technologií. Děti jsou vystaveny téměř nepřetržitému vnímání nezměrnému množství informací, ve kterých je pro ně těžké nebo i nemožné se orientovat.
Učitel v dnešní době již není předkladatelem informací, ale průvodcem a mediátorem mezi podněty (informacemi) a dětmi.
Zprostředkovatel při práci individuálně ošetřuje obsah, modalitu, fáze mentální činnosti, mentální operace, úroveň abstrakce, úroveň složitosti a sleduje vynaložené úsilí dětí.
FIE pracuje s tzv. zkušeností zprostředkovaného učení.
třída |
instrument |
Co je instrumentem hlavně rozvíjeno |
1. |
Basic Uspořádání bodů |
Slovní zásoba, přesné vyjadřování, naslouchání, strategie, rozvoj grafomotoriky |
2. |
Basic Od jednotky ke skupině |
Kardinální význam čísel, princip sčítání, odčítání, násobení a dělení, rozvoj zrakového vnímání, koncentrace pozornosti při měnících se podmínkách |
3. |
Basic Naučte se klást otázky, porozumíte tomu, co čtete |
Rozvoj slovní zásoby, práce s tázacími zájmeny a příslovci, orientace v čase, posloupnost, následnost, příčina a důsledek, kreativní myšlení, etické poučení |
4. |
Standard Uspořádání bodů |
Strategie a jejich změny, práce s chybou, zvnitřnění, rozvoj prostorového vnímání, jasný vizuální přenos |
5. |
Standard Uspořádání bodů Orientace v prostoru |
Rozvoj prostorové orientace, zjednodušené zobrazení reality, vcítění se |
6. |
Porovnávání |
Práce s kritérii (podobné, rozdílné, výběr a pojmenování funkčních kritérií, klíčová slova), přesnost ve vyjadřování, respekt ke zkušenostem a vnímání ostatních |
7. |
Kategorizace |
Práce s porovnáváním, klíčová slova, nadřazené, podřazené pojmy, různé způsoby kategorizace téhož souboru na základě různých účelů, práce s grafem, tabulkou |
Instrumenty, které se průběžně vkládají
Ilustrace - rozvoj slovní zásoby, vnímání detailu, vnímání příčiny a následku, dedukce, kreativita
Orientace v prostoru – Basic, rozvoj slovní zásoby, rozlišování pozice v prostoru a její relativity (nahoře, dole, vlevo vpravo, před, za)
Emoce – rozlišování emocí a jejich adekvátnost v různých situacích, nonverbální komunikace
Absurdity – Basic porovnávání, rozvoj slovní zásoby, vnímání detailu, vhodná kritéria
Od empatie k činnosti – rozvoj slovní zásoby, empatie a postojů v různých situacích
Oblasti, které jsou díky metodě FIE rozvíjeny:
- rozvoj kognitivních funkcí a učebního potenciálu
- kritické myšlení
- potlačování impulzivity, kontrola chování
- pečlivost, systematická práce
- sdílení, naslouchání si, spolupráce, sounáležitost, sdílení, obohacování se zkušeností ostatních
- empatie, tolerance k individuálním rozdílům, vzájemné respektování
- vnímání vztahů, porovnávání
- vytváření vhledu a hloubavého myšlení
- organizace práce a času na práci – krokování, vytváření strategií
- flexibilita v měnících se situacích
- osvojování si základních představ, názvů a kognitivních operací
- komunikační schopnosti – rozvoj a obohacování slovní zásoby, přesné a výstižné vyjadřování myšlenek
- vnitřní motivace, rozvoj aktivního učení
- pozitivní sebepojetí, pocit kompetence, optimistický postoj
Školní média
Novinky ze školy i okolí. Školní webový magazín Lyčkopis, školní televize Reflegs a školní rádio.