FIE

Metoda FIE

Škola poskytuje žákům 1. až 7. ročníku hodiny metody Feuersteinova instrumentálního obohacování, které jim umožňují rozvíjet jejich lidský a studijní potenciál.  

Zkratka FIE je vzata z anglického názvu Feuerstein Instrumental Enrichment.

Autorem této mezinárodně rozšířené metody, instrumentů a dynamického testování LPAD je proslulý psycholog a didaktik, profesor Reuven Feuerstein (1921-2014).

Zavedení metody je reakcí na měnící se potřeby společnosti, vývoj techniky a informačních technologií. Děti jsou vystaveny téměř nepřetržitému vnímání nezměrnému množství informací, ve kterých je pro ně těžké nebo i nemožné se orientovat.  

Učitel v dnešní době již není předkladatelem informací, ale průvodcem a mediátorem mezi podněty (informacemi) a dětmi. 

Zprostředkovatel při práci individuálně ošetřuje obsah, modalitu, fáze mentální činnosti, mentální operace, úroveň abstrakce, úroveň složitosti a sleduje vynaložené úsilí dětí.

FIE pracuje s tzv. zkušeností zprostředkovaného učení. 

 

třída

instrument

Co je instrumentem hlavně rozvíjeno

1.

Basic 

Uspořádání bodů

Slovní zásoba, přesné vyjadřování,

naslouchání, strategie, rozvoj grafomotoriky

2. 

Basic 

Od jednotky ke skupině

Kardinální význam čísel, princip sčítání, odčítání, násobení a dělení, rozvoj zrakového vnímání, koncentrace pozornosti při měnících se podmínkách

3.

Basic 

Naučte se klást otázky, porozumíte tomu,

co čtete

Rozvoj slovní zásoby, práce s tázacími zájmeny a příslovci, orientace v čase, posloupnost, následnost, příčina a důsledek, kreativní myšlení, etické poučení

4.

Standard

Uspořádání bodů

Strategie a jejich změny, práce s chybou, zvnitřnění, rozvoj prostorového vnímání, jasný vizuální přenos

5.

Standard

Uspořádání bodů

Orientace v prostoru



Rozvoj prostorové orientace, zjednodušené zobrazení reality, vcítění se

6.

Porovnávání

Práce s kritérii (podobné, rozdílné, výběr a pojmenování funkčních kritérií, klíčová slova), přesnost ve vyjadřování, respekt ke zkušenostem a vnímání ostatních

7.

Kategorizace

Práce s porovnáváním, klíčová slova, nadřazené, podřazené pojmy, různé způsoby kategorizace téhož souboru na základě různých účelů, práce s grafem, tabulkou

 

Instrumenty, které se průběžně vkládají 

Ilustrace -  rozvoj slovní zásoby, vnímání detailu, vnímání příčiny a následku, dedukce, kreativita

Orientace v prostoru – Basic, rozvoj slovní zásoby, rozlišování pozice v prostoru a její relativity (nahoře, dole, vlevo vpravo, před, za)

Emoce – rozlišování emocí a jejich adekvátnost v různých situacích, nonverbální komunikace

Absurdity – Basic porovnávání, rozvoj slovní zásoby, vnímání detailu, vhodná kritéria

Od empatie k činnosti – rozvoj slovní zásoby, empatie a postojů v různých situacích


Oblasti, které jsou díky metodě FIE rozvíjeny:

  • rozvoj kognitivních funkcí a učebního potenciálu
  • kritické myšlení
  • potlačování impulzivity, kontrola chování
  • pečlivost, systematická práce
  • sdílení, naslouchání si, spolupráce, sounáležitost, sdílení, obohacování se zkušeností ostatních
  • empatie, tolerance k individuálním rozdílům, vzájemné respektování
  • vnímání vztahů, porovnávání 
  • vytváření vhledu a hloubavého myšlení
  • organizace práce a času na práci – krokování, vytváření strategií
  • flexibilita v měnících se situacích
  • osvojování si základních představ, názvů a kognitivních operací
  • komunikační schopnosti – rozvoj a obohacování slovní zásoby, přesné a výstižné vyjadřování myšlenek
  • vnitřní motivace, rozvoj aktivního učení
  • pozitivní sebepojetí, pocit kompetence, optimistický postoj

 

Školní média

Novinky ze školy i okolí. Školní webový magazín Lyčkopis, školní televize Reflegs a školní rádio.