Smysluplné vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Projekt: OPPA CZ.2.17/3.1.00/36280
Realizace: 1.7.2013 - 28.2.2015
Díky schválenému projektu „Smysluplné vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“, který podpořil Magistrát hlavního města Prahy v rámci operačního programu Praha – Adaptabilita (OPPA), jsme získali finanční prostředky na efektivnější a smysluplnější péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Cílem bylo zlepšit vzdělávání hlavně dětí integrovaných, zdravotně handicapovaných, sociálně znevýhodněných a dětí cizinců.
Vycházíme z modelů škol v západní Evropě, které umí mapovat vzdělávací potřeby jednotlivých dětí a stanovují jim takový individuální učební plán, který vede k rozvoji a nikoliv ke stagnaci dítěte.
Hlavním cílem naší školy je kvalitní vzdělávání. Za kvalitní vzdělávání považujeme vzdělávání, které dokáže co nejvíce respektovat individuální potřeby dítěte a nastaví jeho učební plán tak, aby se každé dítě rozvíjelo na maximum svých možností a to bez vnějších vlivů. A rádi bychom se k tomu ideálu co nejvíce přiblížili.
Škola díky projektu rozšířila své aktivity k dětem se SVP, které individuální podporu školy z finančních a personálních důvodů neměly. Do této doby byla škola schopna nabízet pouze nápravné aktivity integrovaným dětem na základě vyšetření pedagogicko-psychologické poradny.
Od září 2013 jsme vytvořili model širší péče o děti se SVP, který zajistil větší individualizaci ve vzdělávání dětí a tím zlepšil jejich výsledky ve vzdělávání. Tento model byl realizován pro 3 skupiny dětí:
1. Děti integrované (zdravotně znevýhodněné či postižené)
Realizované aktivity:
a) Nápravná cvičení vedená speciální pedagožkou zaměřená na nápravu jejich specifických poruch učení (dyslexie, dysgrafie);
b) Kurz grafomotoriky určen hlavně pro děti z nižších ročníků;
c) Kurz pozornosti – pro děti s ADHD poruchou pozornosti;
d) Logopedie - pro děti, jejichž řečová vada způsobuje problémy při vzdělávání;
e) Asistentská podpora – děti, které na základě vyšetření mají doporučení na asistenta pedagoga
f) Individuální přístup ve vyučování – vytvoříme individuální vzdělávací plán s pomocí map
učebního pokroku (MUP), které jsou výstupy tohoto projektu.
2. Děti sociálně znevýhodněné – školně neúspěšné
Realizované aktivity:
a) Kurz FIE – kde děti díky práci s Feurenstainovými pracovními listy si zlepší dovednost učení a rozvinou myšlení;
b) Kurz přípravy – odpolední kurz na získání dovednosti pravidelné přípravy do školy a na pomoc při učení se na následující den;
c) Doučování matematiky, českého jazyka a angličtiny – kurzy jsou zaměřené na doučování oborových dovedností, díky kterým žák není v daném předmětu úspěšný.
d) Individuální přístup ve vyučování – vytvoříme individuální vzdělávací plán s pomocí map učebního pokroku (MUP), které jsou výstupy tohoto projektu.
3. Děti z rodin, kde český jazyk není komunikačním jazykem
Realizované aktivity:
a) Kurzy českého jazyka – určeno hlavně pro děti cizinců na rozvoj českého jazyka;
b) Kurz na rozvoj slovní zásoby – určeno pro děti, které mají nedostatečnou slovní zásobu
c) Individuální přístup ve vyučování – vytvoříme individuální vzdělávací plán s pomocí map učebního pokroku (MUP), které jsou výstupy tohoto projektu.
Výstupy projektu naleznete v příloze.