Město Karlín
19. století a začátek 20. století
Vypsána architektonická soutěž na projekt nové karlínské školy.
Celý Karlín vznikl nejprve na papíře. Podle pravítka a trojúhelníku jej narýsovali královští plánovači. Proto jsou zdejší ulice tak pravidelné, rovné a široké. Stavba podle takových plánů postupovala velice rychle, domy rostly jako houby po dešti. Karlínského obyvatelstva přibývalo. Zdejší pozemky vyhovovaly i továrníkům, kteří hledali místo pro své továrny. Velké stavby s vysokými komíny se už do centra Prahy nevešly, a blízký rovinatý Karlín byl přímo ideálním místem. Během několika let zde bylo postaveno 18 továren, v nichž pracovalo na 700 dělníků. Karlínský průmysl byl rozmanitý: stála zde plynárna, kartounka, přádelna, vyráběly se tu parní stroje, škrob, rukavice, klobouky, pečetní vosk, dýmky, sirky, kulečníky, hodinky, cikorka i čokoláda.
Kromě obytných domů a továren vznikl v letech 1846-49 na okraji Karlína zcela ojedinělý železniční most – Negrelliho viadukt. V době svého vzniku byl nejdelším mostem v celé Evropě! Jak už jeho název napovídá, vystavěl jej Alois Negrelli, projektant Suezského průplavu.
Nedlouho poté, co přes Negrelliho viadukt začaly jezdit první parní lokomotivy, vyrostla nedaleko nová stavba, bez které se neobejde žádné město – kostel. Novorománská bazilika sv. Cyrila a Metoděje byla postavena na centrálním karlínském náměstí přesně 1000 let po příchodu obou věrozvěstů na naše území. Vysvěcena byla 10. října roku 1863. Na stavbě a výzdobě jednoho z největších pražských chrámů se podíleli přední čeští architekti a umělci, např. Ignác Ullmann, Josef Mocker, František Ženíšek nebo Josef Mánes.
Ve druhé polovině 19. století žil Karlín naplno. Vznikaly nejrůznější občanské spolky, školy a kulturní instituce. Za kostelem vyrostla reprezentativní novorenesanční radnice – dnes Karlínské Spektrum. Mezi Karlínem a Prahou jezdila koňka, předchůdkyně pozdější tramvajové tratě. Domů a obyvatel přibývalo, někdejší nehostinná planina se rychle měnila v moderní předměstí Prahy. Přesto se Karlín dočkal povýšení na město až v roce 1903.