Kristýna Kutílková - zahraniční kurz

Kristýna Kutílková - zahraniční kurz

Vážení rodiče, kolegové a přátelé školy,

v rámci vzdělávacích cyklů evropského projektu “Mluvme spolu” (více informací o projektu zde), který realizujeme v naší škole, vyjíždějí učitelé do zahraničí na metodické kurzy získávat nové dovednosti a zkušenosti.

V minulosti jsme Vám zprostředkovali zkušenosti učitelek Barbory Křížové a Carly Maside Pujol, které se zúčastnily kurzu na Maltě a v Itálii (články naleznete pod odkazy: Barbora Křížová a Carla Maside Pujol). Nyní Vám přinášíme zkušenost Kristýny Kutílkové, která se zúčastnila metodického kurzu v Helsinkách a Tallinu.

„Kurz, který jsem si vybrala já, se trochu lišil od kurzů mých kolegyň Báry Křížové a Carly Maside. Nebyl to kurz určený pro učitele jazyků, ale obecně pro učitele, takže jsme v celé skupině byly pouze dvě angličtinářky. Většina našich kolegů byli vyučující matematiky, fyziky a dalších předmětů.

Kurz byl zaměřen na hry a jejich využití při výuce. Mělo jít především o počítačové hry, což pro mě byla, upřímně řečeno, výzva. Hraní klasických her mám moc ráda a snažím se je využívat i při výuce. Mé zkušenosti v oblasti počítačových her jsou ovšem nulové a jsem spíše jejich téměř radikálním odpůrcem. Mnoho lidí se ale díky nim opravdu angličtinu učí, proto jsem se rozhodla, že je na čase do tématu začít pronikat.

V průběhu přípravy kurzy se objevily komplikace na straně organizátorů. Byl změněn termín a kurz byl z Barcelony přesunut do Helsinek a Tallinu.

Jako vždy při podobných akcích byl největší přínos celé akce v setkání se spoluúčastníky a seznámení se zeměmi, kde se kurz konal. Rozhovory s kolegy z různých zemí a sdílení zkušeností bylo zajímavé a obohacující.

Velmi jsem vítala i možnost navštívit Finsko a Estonsko, země, o kterých jsem prakticky nic nevěděla. Obě města jsou úžasná, i když každé jinak. Neuvěřitelná zkušenost pro mě byla jazyková vybavenost obyvatel Helsinek. Prakticky všichni mluví velmi dobrou angličtinou. Když se k tomu připojí přehledné informační cedule a spousta technického personálu vždy ochotného a schopného poradit, Helsinky jsou opravdu cestovatelským rájem.

Program kurzu byl rozdělen na dvě části, tři dny v Helsinkách a dva dny v Tallinu.

Tallinská část probíhala na univerzitě a byla skvělá. Hlavní lektor Martin Sillaots se na této univerzitě se svými studenty dlouhodobě věnuje vývoji didaktických her. Jím vedený dvoudenní program byl dobře zorganizovaný. Věnovali jsme se hrám obecně, jejich struktuře. Na obecnou teorii o tom, jak hru vymyslet, zorganizovat, jaké prvky musí obsahovat, na co si dát pozor a jak si stanovit její cíle navazovaly workshopy. Výborný nápad bylo spojení našeho kurzu se studenty místního magisterského studia. Šlo převážně o vášnivé hráče her, pokoušející se svůj koníček přeměnit na profesi. Společně jsme se pokoušeli sladit naše potřeby – tedy to, co bych já jako učitel chtěla studenty pomocí hry naučit – a technické možnosti. Tato práce byla neuvěřitelně kreativní a myslím, že jsme všichni objevili mnoho nových věcí.

Velkým zklamání pro všechny byla naopak Helsinská část. Většina programu se skládala z prezentací komerčních firem a jejich produktů. Vyzkoušeli jsme různé aplikace a hry, které bychom si jako škola mohli zakoupit. Téměř bez výjimky jsme se s kolegy shodli na tom, že tato část byla pro naši běžnou práci prakticky nevyužitelná. 

Účast na kurzu mě povzbudila k rozhodnutí hrát se studenty v hodinách ještě více her, hledat a zkoušet nové hry a oprášit ty staré.

Rozhodně jsem po kurzu mnohem smířlivější a otevřenější pro možnost zapojení počítačových her do výuky. Ráda bych našla čas a způsob, jak se s didaktickými počítačovými hrami spřátelit a využít je.

Absolutní nadšení některých kolegů pro moderní technologie ale ani po tomto týdnu nesdílím. Některé aplikace byly zajímavé, nicméně nenašla jsem nic, co by se, podle mě, nedalo stejně dobře udělat i klasickou metodou „papír a tužka“. ”

Učitelky, které vyjely do zahraničí a jsou aktivně zapojeny do projektu, v současnosti zavádějí do výuky nové metody a aktivity, které se naučili během kurzů v zahraničí a obohacují tak výuku cizích jazyku v naší škole.

Během následujících týdnů a měsíců budeme realizaci projektu vyhodnocovat a velmi rádi se s Vámi podělíme o výsledky našeho snažení.

Doufáme, že realizace projektu „Mluvme spolu“ obohatí výuku cizích jazyků a bude motivovat naše žáky k dosahování výborných výsledků.

Autor/ka
Jan Korda
Publikováno
25.8.2020

Školní média

Novinky ze školy i okolí. Školní webový magazín Lyčkopis, školní televize Reflegs a školní rádio.