Instrukce ke čtenářskému deníku
Instrukce k zápisům do čtenářského deníku. Prosím, řiďte se jimi. Není to zbytečná pruda, ale vědomost toho, co bude čekat děti na vyšších stupních škol.
1) Zatím všichni zapisují velkým tiskacím písmem. (změnu na psaní malým nebo psacím nahlásím) Důvodem je, aby se děti věnovaly hlavně tomu, o čem píší (obsah) ne složitostem písma a gramatiky. Dodržují mezery mezi slovy, tečky za větami a ve větách mají činnost (sloveso). To je nejdůležitější.
2) Děti mají cíleně nelinkovaný sešit – učí se psát rovně s podložkou. Používají na podložce širší linky. Všichni píší perem.
3) Vzor zápisu první knihy z první třídy je vlepen do deníku. Prosím, abyste ho všichni dodržovali – JE TO VZOR!!!!
Samotný zápis má tyto body -
1) Jméno knihy a ilustrace provedená dítětem. (kreslíme pastelkami, aby se fixy nepropíjely)
2) Vytištěný nebo okopírovaný titulní obal knihy a nalepený na další straně (kdo nemůže kopírovat nebo tisknout stačí mi poslat sken, nebo knihu, zařídím to ve škole (velké knihy mohu i zmenšit při kopírování)
3) Zápis dle vzoru –
- autor
- ilustrátor
- nakladatelství
- o čem kniha byla
- názor na knihu
Pokud děti ještě nejsou schopné číst, jsou i jiné cesty, jak zapisovat knihy – čtěte jim, existují audioknihy, méně doporučuji místo čtení film (ale i tak se to dělá a vím to). Cílem čtenářského deníku je zapsat obsah děje. Vím, že to není donucovací způsob k tomu aby, děti četly a není nutné to takto brát. Vytvořit donucením předčasně ke knihám odpor je škoda, protože někdo k nim najde cestu, až bude starší. Spousta takto malých dětí má problém zapsat, o čem kniha je, když ji samo čte, protože se hodně soustředí na samotnou techniku čtení a už není schopna udržet souvislosti (je to normální a v pořádku – vyrostou z toho). Proto buďte shovívaví a klidně využijte jiné výše zmíněné formy. Děti k tomu postupně dozrají.
Díky Veronika